پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227906
ايران به دنبال امحاء کامل تسليحات هسته‌اي در جهان
تاریخ انتشار : 1396/01/09 17:23:23
نمایش : 1616
خوشرو در نشست مذاکرۀ سند حقوقي ممنوعيت سلاح‌هاي هسته‌اي گفت اين خواست مشروع و جدي توسط گروه انگشت‌شماري از کشورهاي هسته‌اي که «امنيت خيالي داخلي را بر ناامني‌هاي جهاني بنا کرده‌اند»، ناديده گرفته شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، غلامعلي خوشرو، سفير و نمايندۀ دائم ايران در سازمان ملل، با انتقاد از کشورهاي دارندۀ سلاح‌هاي هسته‌اي، گفت خواست ايران و جامعۀ جهاني امحاء کامل اين سلاح‌ها است.

خوشرو در نشست مذاکرۀ سند حقوقي ممنوعيت سلاح‌هاي هسته‌اي گفت اين خواست مشروع و جدي توسط گروه انگشت‌شماري از کشورهاي هسته‌اي که «امنيت خيالي داخلي را بر ناامني‌هاي جهاني بنا کرده‌اند»، ناديده گرفته شده است.

وي افزود: «تاريخ سلاح‌هاي هسته‌اي يادآور زشت‌ترين واقعه تاريخ و بزرگ ‌ترين نسل‌کشي و سوء استفاده از دستاورد علمي انسان است.»

خوشرو يادآور شد انفجار سلاح هاي هسته‌اي توسط امريکا در هيروشيما و ناکازاکي فاجعه‌اي انساني با ابعاد بي‌سابقه به وجود آورد که امنيت بشري را با تهديدي عظيم مواجه ساخته است.

وي افزود: «متأسفانه تلاش‌هاي بين‌المللي و معاهداتي نظير معاهده منع گسترش ان پي تي در از ميان برداشتن تهديد بزرگ سلاح‌هاي هسته‌اي توفيق نداشته‌اند و عمده‌ترين عامل اين عدم توفيق اين است که کشورهاي دارنده سلاح‌هاي هسته‌اي تاکنون اقدامي جدي در اجراي تعهدات خلع سلاح هسته‌اي انجام نداده‌اند و به گمان ما در آينده نيز چنين اقداماتي را صورت نخواهند داد.»

نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت که همين کشورها با بي اعتنايي به مطالبه جهاني به ساخت و مدرن‌سازي زرادخانه‌ها و کلاهک‌هاي هسته‌اي با قدرت تخريبي بيشتر مشغول‌اند.

خوشرو به تحريم اين کنفرانس توسط کشورهاي دارنده سلاح هسته‌اي به رغم تعهد آن ها در ماده شش معاهده منع گسترش مبني بر اقدامات مؤثر براي خلع سلاح هسته‌اي اشاره کرد و گفت که عدم شرکت اين کشورها در اين کنفرانس که به منظور مذاکره پيرامون سند حقوقي منع سلاح هسته‌اي برگزار شده، حکايت از «عدم پايبندي آن‌ها به تعهدات خود طبق ماده 6 ان پي تي» دارد.

وي در خصوص دلايل شرکت جمهوري اسلامي ايران در اين کنفرانس تصريح کرد: «ايران به عنوان قرباني سلاح‌هاي شيميايي ازخطرات ناشي از سلاح‌هاي کشتار جمعي به‌خوبي آگاهي دارد و مصمم است فعالانه در تلاش‌هاي ديپلماتيک براي نجات بشريت از اين خطر مشارکت کند.»

خوشرو ضمن تأکيد بر حمايت ايران از اهداف اين کنفرانس، در بيان انتظارات کشورمان از اين مذاکرات گفت: «مذاکرات بايد به انعقاد يک سند بين المللي که تملک، ساخت و توليد، آزمايش، انتقال، استقرار، مدرن‌سازي و استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي تحت هر شرايطي را به طور جامع ممنوع سازد منتهي شود.»

نمايندۀ دائم ايران در سازمان ملل تاکيد کرد که اين ممنوعيت‌ها بايد با امحاء سلاح‌هاي هسته‌اي همراه باشد زيرا چنين توافقي بدون نابودي سلاح‌هاي هسته‌اي هيچ تضمين قطعي عليه استفاده از چنين سلاح‌هايي ايجاد نخواهد کرد.

ايرنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html